3 Aralık 2012
FARKLILIKLARI ANLAYABİLMEK
Farklılıklar,
yaşamı ve kendimizi daha iyi anlayabilmemizin ipuçlarını içerirler. Çünkü,
bizler en çok “karşılaştırma” yolu ile öğreniyor olabiliriz. Farklılıkları
anlayamadığımız zaman, yaşamı genellikle “ortalamalara(!) / “normallere(!) göre
düzenlemeye, daha doğrusu farklılıklardan oluşan bütünün düzenini bozacak
şekilde değiştirmeye kalkışırız. Bu algı, “yaşamdaki her şey güçlüler [*] için”
çıkmazına dönüşebilir.
Farklılıklarımız “insanlar” arasında, fizyolojik, nörolojik_ zihinsel / fiziksel; ortopedik gibi olabilir. Daha farklı baktığımızda, farklı öğrenme dereceleri, farklı inanışlar, farklı kültürler, … devam edip gidecektir. Daha genel anlamda ise, hayvan, insan, bitki, taş, toprak.. yaşam olarak adlandırdığımız bütünün farklı parçalarıdır. Bu farklı parçalar, özde birçok ortaklık içerir. Bu nedenle, insanı, taşı, toprağı, ağaçları, hayvanları, aynı düzeyde değerlendirmeye çalışmak ve özen göstermek kendi varlığımıza özen göstermek ve korumaktan ayrı bir şey değildir.
Farklılıklarımız “insanlar” arasında, fizyolojik, nörolojik_ zihinsel / fiziksel; ortopedik gibi olabilir. Daha farklı baktığımızda, farklı öğrenme dereceleri, farklı inanışlar, farklı kültürler, … devam edip gidecektir. Daha genel anlamda ise, hayvan, insan, bitki, taş, toprak.. yaşam olarak adlandırdığımız bütünün farklı parçalarıdır. Bu farklı parçalar, özde birçok ortaklık içerir. Bu nedenle, insanı, taşı, toprağı, ağaçları, hayvanları, aynı düzeyde değerlendirmeye çalışmak ve özen göstermek kendi varlığımıza özen göstermek ve korumaktan ayrı bir şey değildir.
Bu
amaca yönelik linkleri topluca iletiyorum:
Vücudunun sol tarafını algılayamayan “nörolojik olarak farklı”
bir kadın: Lütfen TIKLAYINIZ!
“Ayarlar Sisteminin” ön plana çıktığı farklı bir algılama: Lütfen TIKLAYINIZ!
İşitme farklılıkları üzerine: Lütfen TIKLAYINIZ!
Farklı öğrenmelere göre düzenlenebilmiş bir okul örneği:
Lütfen
TIKLAYINIZ!
Yaşamdaki farklılıklara saygı için neler yapabiliriz? Lütfen TIKLAYINIZ!
Farklılıklarla
ilgili başka örnekler:
“Örneğin, Van Gogh'un dahi bir
sanatçı olması kulağını kesmesini haklı çıkaramaz, kulak kesme O'nun hastalıklı
yanının yansıması iken, bizim için ders alınacak yön, bu hastalıklı yanına
rağmen / belki de sayesinde
ortaya koyduğu eserler, yani "üretici" yanının baskın
olmasıdır. Kurt Gödel
dahi bir matematikçi olduğu halde, zehirlenme korkusu ile yemeden içmeden
kesilip 30 kilonun altına düşerek ölmesi matematikteki
dehasını yok edemez. Vurgulanan da matematikte yaptığı devrimdir. Bir dehanın takıntıya yenik
düşmesi değil!”
Farklı yaklaşımlar için lütfen
TIKLAYINIZ!
Sorgulamamızın önündeki en önemli engellerden biri “öbür
okullar için” lütfen TIKLAYINIZ!
Ve farklılıkları anlayabilmemizin önündeki kalıpları
sorgulamaya çalışan bir proje için: Lütfen TIKLAYINIZ!
Katılımlarınız ricası ile iyi günler dilerim.
Saygılarımla,
A.Şükran Demiralp
[*] İnsanlar(!), paraca zenginler(!), erkekler(!), "şu"cular, "bu"cular...
ÇEVRENİN NASIL DÜZENLENEBİLECEĞİ KONUSUNDA ÖNEMLİ İPUÇLARI İÇEREN LİNK: http://on.fb.me/1W3hHOC
ÇEVRENİN NASIL DÜZENLENEBİLECEĞİ KONUSUNDA ÖNEMLİ İPUÇLARI İÇEREN LİNK: http://on.fb.me/1W3hHOC
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder