" Somut olarak bu projede nasıl bir katkı sağlarsınız?"
"Ben ne yapabilirim?" / daha da önemlisi "Biz ne yapabiliriz?"i nasıl yapabiliriz?
Ezber kalıpları her birimizi ilgilendiren bir projedir. Sorgulanamayan / sorgulanmış gibi “es” geçilen her kalıp günün birinde bir şekilde bize bu ihtiyacı hissettirebilir. Hissettirmezse de sorunu başka yerlerde aramaya başladığımızdan kuşkulanmamız yerinde olur. Zamanı çok geçmeden:-))
Bazılarımız “kalıp”lara duyarlı olma konusunda daha
şanslı(!) olabiliriz. Çünkü, "o" bazılarımız "kalıp"ların sıkıntısını doğrudan yaşıyabiliyoruz. Ve eğer
nedenlerinin kaynağını / kökünü irdeleyebilirsek*, eninde sonunda en az bir yaygın ve
yerleşik kalıpla karşılaşabiliyoruz. Örneğin farklılıkları anlayamama gibi..
Özet: Kalıplar neden sorgulanmalıdır?
Birincisi, demokratik bir ortam kendisi “o” problemi
yaşamıyor olsa da yaşayan ile işbirliği içinde olabilmeyi gerektirir. Çünkü,
belli bir haktan mahrum edilen insanların sayısı arttıkça, diğer insanlar ve
toplum düzeni için giderek bir “kaos” ortamı kaçınılmazdır.
İkincisi, sistem ortak ihtiyaçları doğru belirlemeli ve “farklı
ihtiyaçlara” duyarlı olabilmelidir. Sorgulama, bize bu olanağı
verebilecektir.
Örneğin, okula “farklılığı” nedeni ile uyum sağlama sorunu
olan bir çocuğun olduğu kadar, mevcut eğitim sistemine uyum sağlayabilme
becerisi olan bir çocuğun da “ihtiyaçları” birbirlerinden yalıtılmadan sağlanabilmelidir.
Toplumda bir arada yaşayabilmeleri için.. Kaldı ki ikisinin de ortak ihtiyaç
kümesi olan; öğrenme heveslerinin tetiklenmesi ve sorgulama güdülerinin
bastırılmamasına uygun bir ortam oluşturulabilmelidir.
Bu ortam oluşturulamadığı için, sisteme uyanların da işi
zor. Ezbere ve gönülsüz bir yaşama programlanıyorlar. Ancak, uyamayanların
temel hak ve özgürlüklerini giderek kaybetme olasılıkları çok daha fazla. Bireysel
özellikleri ne olursa olsun, her birey toplum içinde yer alabilmelidir. Ek
olarak, elendikleri takdirde , “çoğunluğa” uyamadığı için dışlanan bireylerin“üstün zeka ve yetenekleri” / “üstün yaratıcılıkları” da değerlendirilememiş olabilecektir. Halbuki bazı “uyumsuz” bireyler, ortama uyup da
“kuşkusuzluk” çemberine sıkışanlara
göre, yaratıcılık ve yeteneklerini çok
daha iyi koruyabilirler. Bir çok bilim insanı ve sanatçı örneklerinde
“çoğunluğa” uyum sorunu yaşanması, toplu yaşam alanlarının bireysel ihtiyaçlara
göre düzenlenebilmesinin önemini göstermektedir.
Okul, sorun yumağının bir kısmı. Diyelim ki, okul
aşamalarını, her şeye rağmen, başarıyla bitiren “farklı” bir bireysiniz. Üretimleriniz var, ancak bu üretimleri
paylaşabilecek ve yaşamı tek başına sürdürebilecek ortamlar sizin için kapalı
görünüyor. Bu durumda ne olacak? Hemen her bireyin, olduğu kadar sizin de toplum
içinde “bir ağaç gibi tek ve hür, bir orman gibi kardeşçesine” yaşayabilmenizin
önünde engel olan yaygın kalıplar hangileri olabilir?
Bu http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ sitesindeki / sizin ekleyeceğiniz "alanlarda" belirlediğiniz 1.yaygın ve yerleşik kalıpları girmek isterseniz benekdum@yahoo.com'a iletiniz.
Size ileteceğim tabloya giriş yapabilirsiniz. Kimin girdiği bilgisi yer almayacak, emeği geçenlerin isimleri topluca bulunacaktır.
Katılımcılar, kendi aralarında http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ 'da belirtilen ölçütleri kullanarak bir süzgeçten geçirip, 1. "Yaygın yerleşik kalıbı" yazıp, 2."Neler sorulabilirdi?" ile sorgulamaya ve 3."Yerleşik kalıptakinden farklı hangi bakış açısının ortaya çıkmasını tetikleyebilirdi?" sonucuna ulaşmaya çalışacaklar.
Yöntem: 1. de uzlaştıktan sonra, 2. ve 3. için de her birimizin üretimlerini değerlendirebilmemizdir. Sonra ortak bir uzlaşma ile en uygunlarını seçebilmeliyiz. Süre sonun da seçimlerimizi bloğumda yayımlayacağım ve link http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ sitesine eklenecek. (Sizin önerilerinize de açığım)
Katılımcılar, kendi aralarında http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ 'da belirtilen ölçütleri kullanarak bir süzgeçten geçirip, 1. "Yaygın yerleşik kalıbı" yazıp, 2."Neler sorulabilirdi?" ile sorgulamaya ve 3."Yerleşik kalıptakinden farklı hangi bakış açısının ortaya çıkmasını tetikleyebilirdi?" sonucuna ulaşmaya çalışacaklar.
Yöntem: 1. de uzlaştıktan sonra, 2. ve 3. için de her birimizin üretimlerini değerlendirebilmemizdir. Sonra ortak bir uzlaşma ile en uygunlarını seçebilmeliyiz. Süre sonun da seçimlerimizi bloğumda yayımlayacağım ve link http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ sitesine eklenecek. (Sizin önerilerinize de açığım)
Not: Bu sırada “kendi mutlak doğrularımız”ı da
sorgulama şansını elde edebiliyoruz:-))
Katkılarınızı iletmenizi dilerim.
Saygılarımla,
A.Şükran Demiralp
* http://asukrandemiralp1.blogspot.com/2012/06/analyses-farkllklar-anlayabilmek1.html
http://asukrandemiralp1.blogspot.com/2012/06/farkllklar-anlayabilmek2.htmlKatkılarınızı iletmenizi dilerim.
Saygılarımla,
A.Şükran Demiralp
http://asukrandemiralp1.blogspot.com/2012/09/farkllklar-anlayabilmek3.html
Örnekler için "Kalıpların Sorgulanması" ile ilgili linkler:
http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/
M.Tınaz Titiz: http://tinaztitiz.com/wp-content/uploads/2012/05/TT-ek-kaliplar.pdf
Ahmet Tuna: http://ozelilgi.blogspot.com/
A. Şükran Demiralp: http://asukrandemiralpkuskusuzluk.blogspot.com/?view=sidebar
http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/
M.Tınaz Titiz: http://tinaztitiz.com/wp-content/uploads/2012/05/TT-ek-kaliplar.pdf
Ahmet Tuna: http://ozelilgi.blogspot.com/
A. Şükran Demiralp: http://asukrandemiralpkuskusuzluk.blogspot.com/?view=sidebar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder